Welke gelletjes heb ik nodig voor een marathon?

Marathon lopers met energie gelletjes. Marathon deelnemers

Ok, je gaat een marathon lopen. Ben je een ervaren marathon loper dan heb je vast al veel ervaring met voeding tijdens het lopen. Als wat minder ervaren loper zul je hiermee nog wel aan de slag moeten. Afhankelijk van je lengte en gewicht en de mate waarin je bent getraind zit er een groot verschil in wat je lichaam nodig heeft voor, tijdens en na de wedstrijd. Laten we ons voor nu richten op wat je nodig hebt tijdens de inspanning.

Energy gel en isotone sportdrank

Zelfs als je de Abdi Nageeye of Michel Butter heet (beide zijn top atleten), kun je een marathon niet optimaal lopen zonder tijdens de wedstrijd te drinken en een gelletje te nemen. Het werkt helaas niet zo dat wat zij eten en drinken voor jou ook werkt. Zij stappen op een langzame dag ruim binnen de 2,5 uur over de finish lijn. Zij gebruiken echter ook energy gels en isotone sportdrank tijdens hun race om optimaal te kunnen presteren.

Welke energy gel heb ik nodig?

Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Eén daarvan is de hoeveelheid koolhydraten die jij nodig hebt. In algemene zin geldt dat een zeer goed getrainde spijsvertering niet meer dan 90 gram koolhydraten per uur kan verwerken. Echter, bij een gemiddelde persoon zal dat eerder rond de 60 gram per uur zijn.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid isotone sportdrank die je per uur drinkt. De hoeveelheid koolhydraten die je daarmee inneemt aangevuld met een energy gel zorgt ervoor dat je optimaal kunt presteren.

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

De hoeveelheid calorieën die je verbrand en kunt aanvullen met koolhydraten is gelimiteerd. Als je de hele wedstrijd met een (te) hoge hartslag loopt zal je lichaam vragen om koolhydraten. Maar als het lukt om je hartslag laag te houden dan zal de vetvoorraad eerst worden gebruikt. Daarvan heb je ruim voldoende in voorraad, ook als je goed afgetraind bent. Je kunt op die manier voorkomen dat je al vroeg in de wedstrijd je koolhydraten gaat verbranden.

Trainen met gelletjes

Een gevleugelde uitspraak van Jan Willem van Schip (baanwielrenner) is: "train the gut". Oftewel, zorg ervoor dat je maag getraind is om tijdens een inspanning te eten en drinken. Neem tijdens je duurtrainingen een paar gels mee van verschillende merken. Per training een ander merk. Zo kun je testen of je de gels lekker vindt en of ze goed bevallen tijdens een inspanning.

Sportdrank plastic bekers met energy gels. Drankpost om de gelletjes mee weg te spoelen

Tip: drankpost op raceday

Check vooraf welke sportvoeding bij jouw wedstrijd wordt geserveerd bij de drankposten. Deze kun je tijdens een duurtraining of treshold training uitproberen om te weten of je het kunt verdragen. Kun je die niet verdragen? Neem dan ook zelf sportdrank mee voor onderweg.

Direct energy gels vergelijken

We gebruiken cookies en technieken die daarop lijken. We doen dat om deze website goed te laten functioneren en om van je te leren hoe je onze website gebruikt. Als je verdergaat gaan we er vanuit dat je dat goedvindt. Wil je meer weten? Ga dan naar de cookie pagina.